Del 1, blogga.

 Så! Då har jag kommit till tjänstepresentation tre. Här kommer jag använda Flickr tillsammans med denna blogg. Här på bloggen kommer jag beskriva bloggfenomenet i tre olika delar. I första delen tar jag upp lite historik, vad en blogg egentligen är och vilka som använder bloggar. På Flickr kommer jag lägga upp bilder i samma tema. Första bilden kan du se här.

Bloggens historia 

På aftonbladets webbplats skriver Röstlund(2009) att det var 1994 som Justin Hall, journalist på amerikanska Wired Magazine skapade den första personliga bloggen: Links from Underground. Vid denna tidpunkt fanns det inte något direkt uttryck för vad det var Hall hade skapat. Utan det var år 1997 ordet webblogg som senare skulle förkortas till blogg, myntades av it-pionjären Jorn Barger. Genombrottet i Sverige kom i samband med tsunamin, juldagen 2004. Många anhöriga satte upp bloggar på plats i Thailand för att informera om situationen. Det visade sig vara snabbare än att gå via media och myndigheter.

Många startar sedan sin egen blogg och fenomenet blogg blir 2006 ett ord som tas med i Svenska Akademiens ordlista. 2008 är det hela 350 000 registrerade svenska bloggar vilket öppnar upp ögonen för annonsmarknaden vilket vi ser än idag. Annonser pryder nästan var blogg i dagens läge.

Vad är då en blogg, och vilka använder dem?

Enligt Jonströmer (2006, s.3) kan en blogg liknas en dagbok på webben där man uppdaterar i inlägg. Inläggen ligger i omvänd kronologisk ordning med det senaste överst på sidan. Webbportalerna som erbjuder bloggar är oftast väldigt användarvänliga och som oftast kan läsarna kommentera inläggen som skribenten publicerat. Sidan du befinner dig på just nu fungerar på detta sätt och här nedanför visas hur det ser ut på Filip och Fredriks webbsida:

Idag 2012, finns det bloggar i alla dess former i en mängd olika användningsområden enligt Wang, Chih och Jhong(2009, s.358). Politiker har dem. Företag har dem. Organisationer och myndigheter har dem. Tidningar och andra medier har dem. Framförallt, privatpersoner har dem. Utifrån detta brukar man dela in bloggar i kategorier, såsom: politiska bloggar, dagboksbloggar, företagsbloggar, marknadsföringsbloggar, affärsbloggar etcetera. Anledningen till att så många skapar bloggar är användarvänligheten i förhållande till att nå ut till en bred publik. Detta på ett väldigt överskådligt och väl strukturerat sätt. En annan aspekt till framgången beskriver Richardsson(2010, s.17) hur man inte behöver någon teknisk kunskap. Bloggverktygen är såpass enkla att förstå sig på. Kan du hantera ifyllningsformulär, kan du hantera en blogg. Vill du sprida tankar, idéer, publicera ditt företag. Då är en blogg en mycket bra början.

Referenser:

Jonströmer, Anna (2006). Bloggning. Sundbyberg: Docendo

Röstlund, Lisa (2009-11-01) Tjejerna regerar bloggarna. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.aftonbladet.se/wendela/article12081596.ab. Hämtat: 2012-05-07.

Wang, K.Y., Chih, W.H., Jhong, D.Y. (2009) Let’s blog!: a social cognitive perspective of intention to use blog [Elektronisk]. Tillgänglig: http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1600000/1593313/p358-wang.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=102172591&CFTOKEN=20026617&__acm__=1336660479_6aec537ba0d7365e19cdd4fd784e6f37Hämtat: 2012-05-07.

Richardson, W (2010) Blogs, Wikis, Podcasts, and other powerful web tools for classrooms. 3:e upplagan. California: Corwin.

 

One thought on “Del 1, blogga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s