Microblogga med Twitter. Del 2: Reportrar i mitt flöde.

Jag har i del 1 beskrivet allmänt om hur Twitter fungerar och hur snabbt och enkelt information sprids. Jag får i mitt flöde ”direktsänt” eller i alla fall väldigt snabbt reda på vad som sker i samhället genom personer jag följer. Del 2 blir en djupare dykning i om hur användare på Twitter har blivit dagens nyhetsbyråer.

Som Rebecka Åhlund skriver i en krönika (2011): ”övriga medier får numera finna sig i att alltid ligga steget efter.”. Medan tv-teamet kopplar in sig för att om trettio minuter droppa dagens stora nyhet har jag på Twitter, i mitt flöde, läst om händelsen både från en, två och tre helt oberoende källor. Idag finns det väl nästan inte någon som går utan sin mobiltelefon med direkt uppkoppling mot omvärlden. Sker en händelse är det också människor som beskådar. Skillnaden från förr är att man idag också delar med sig av händelsen, då bland annat genom Twitter. Alex Wilhelm skriver i artikeln Twitter: We are not a social network (2010) hur Twitters affärsutvecklings ansvarige Kevin Thau just beskriver att huvudsyftet är information, allmänt innehåll och, just det, NYHETER.

Blir nyheten ihållande eller om nyheter går att koppla till ett speciellt ämne kan man i sin Tweet märka upp med ”hashtags”. En hashtag beskriver Twitter(2012) som att man kategoriserar ett Tweet med nyckelord.

Här nedanför är ett exempel på hur man använder en hashtag:

Dessa hashtags gör att man ännu snabbare får tillgång till nyheter och händelser man själv gillar. Papacharissi och Oliveira beskriver i artikeln Journal of Communications (2012) hur hashtags från Twitter är såpass populära att de blir rubriker för nyhetsbyråerna att använda i sina nyhetsformer. Detta har medfört att det alltmer blir vanligt att också nyhetsbyråerna skaffar sig konto på Twitter för att vara med uppe i täten av det otroliga tempot som nuförtiden är. Man kan även läsa hur det också är nödvändigt för byråerna att finnas på olika sociala medier. Oftast förändras händelserna såpass snabbt att man inte hinner med i TV eller tryckta medier.

Twitter blir en plats där nyheter reflekteras utifrån hela samhällets perspektiv. Här följer man nyheter och dess flöde utifrån allas syn på saken. En för tiden oövervinnlig kommunikationsform. På Internetworld (2012) kan man läsa en artikel av Caroline Åslund om hur hon intervjuar Peter Ågren, polis i Stockholm.

– ”Media öppnar ofta bara unkna källare och vindsluckor där något har gått snett. Journalister har inte möjlighet att skriva om allt eftersom de på grund av regler inte får följa med oss på jobbet. Det är synd och ibland direkt fel. ”

Jag som användare tar del av olika händelser utifrån många olikas syn på saken och får mig en större bredd att ta till mig ämnet. Något jag tycker blir allt viktigare i dagens samhälle och en utveckling som verkligen gynnar. Man blir inte på något sätt låst, istället kan man se till olika tankar kring ämnet.

Referenser:

Twitter (2012). What are Hashtags (”#” Symbols)? [Elektronisk]. Tillgänglig: https://support.twitter.com/articles/49309. Hämtat: 2012-04-10

Papacharissi, Zizi och de Fatima Oliveira, Maria (2012-04). Journal of Communication. Volume 62, Issue 2, pages 266–282, [Elektronisk]. Tillgänglig: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.2012.01630.x/full. Hämtad: 2012-04-10

Åslund, Caroline (2012-01-17). Han twittrar i lagens namn. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.22604/1.426698/han-twittrar-i-lagens-namn. Hämtat: 2012-04-10

Wilhelm, Alex (2010-09-14). Twitter: We Are Not A Social Network. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://thenextweb.com/socialmedia/2010/09/14/twitter-we-are-not-a-social-network/Hämtat: 2012-04-11

About these ads

2 reaktioner på “Microblogga med Twitter. Del 2: Reportrar i mitt flöde.

  1. Pingback: Flickr, del 3. Taggning av bilder. | christoffermattsson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s