Lärkontrakt

Personligt mål

Jag vill i kursen lära mig de olika sociala mediernas betydelse för dagens samhälle och hur företag sköter distributionen på bästa möjliga sätt. Jag är en hängiven användare av Twitter och följer en mängd olika konton som på något sätt distribuerar sig själva. Ifall jag ser till mig själv kan jag ofta känna en rakt ut sagt ilska när reklamen poppar upp under favoritprogrammet på tv:n, samtidigt som jag är förstående om hur viktig just den delen är. Just denna ilska, känner jag inte alls av när jag på min Twitter överväldigas av alla möjliga sorters konton, som med alla knep försöker marknadsföra sig själva. Jag vill göra en djupdykning om hur företag lyckas använda denna ”dolda” marknadsföring och om den till och med är mer effektiv. Detta gör att Twitter blir ett självklart val.Jag kommer också kika närmare på Flickr. Flickr har jag aldrig använt mig av så det kommer bli något helt nytt för mig. Kommer bli intressant och se om man har nytta av sina kunskaper om andra sociala medier. Se om det är någon likhet. I alla fall, på Flickr delar man med sig av bilder och/eller videoklipp. Säger en bild/video mer än tusen ord? Det ska jag ta reda på.

Mina tjänster

Blogg – Twitter – Flickr

Jag kommer att blogga om Twitter. I min Twitter microbloggar jag om om Flickr. Bilder eller videos från Flickr får beskriva bloggar.

Kurslitteratur

Blogg -

Johansson, Tommy K (2007-10-08). Tjäna pengar: Så blir du rik på att blogga. [Elektronsikt]. Tillgänglig:http://blogg.tkj.se/tjana-pengar-cj-com/. Hämtat: 2012-05-10

Commision Junction (2012) About us. [Elektronsikt]. Tillgänglig: http://se.cj.com/about/. Hämtat: 2012-05-10

Johansson, Tommy K (2009-02-12). Så börjar du tjäna pengar med commission Junction [Elektronsikt]. Tillgänglig:http://blogg.tkj.se/tjana-pengar-cj-com/. Hämtat: 2012-05-10

Bloggportalen (2012) Annonsörer. [Elektronisk]. Tillgänglig:http://bloggpartner.se/info/advertisers.html. Hämtat: 2012-05-11

Internetpengar (2012) Tjäna pengar på din blogg.[Elektronisk]. Tillgänglig:http://www.internetpengar.com/tjana-pengar-blogg/. Hämtat: 2012-05-11

Bjerre, Lisa (2011-09-30) Skriv så att sökmotorn hittar.http://www.idg.se/2.1085/1.402411/skriv-sa-att-sokmotorn-hittar [Elektronisk] Hämtat – 2012-05-08.

Lewan, Mats (2008-06-02) Så hamnar din sajt i topp hos Google. http://www.dn.se/ekonomi/sa-hamnar-din-sajt-i-topp-hos-google [Elektronisk] Hämtat – 2012-05-09.

Johnson, Cathrine (2012-04-17) How to get your blog seen.http://www.ehow.com/how_5028264_blog-seen.html[Elektronisk] Hämtat – 2012-05-10

SEO http://www.seo.se/soekmotoroptimering.asp[Elektronisk] Hämtat – 2012-05-10

Jonströmer, Anna (2006). Bloggning. Sundbyberg: Docendo

Röstlund, Lisa (2009-11-01) Tjejerna regerar bloggarna. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.aftonbladet.se/wendela/article12081596.ab. Hämtat: 2012-05-07.

Wang, K.Y., Chih, W.H., Jhong, D.Y. (2009) Let’s blog!: a social cognitive perspective of intention to use blog[Elektronisk]. Tillgänglig: http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1600000/1593313/p358-wang.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=102172591&CFTOKEN=20026617&__acm__=1336660479_6aec537ba0d7365e19cdd4fd784e6f37Hämtat: 2012-05-07.

Richardson, W (2010) Blogs, Wikis, Podcasts, and other powerful web tools for classrooms. 3:e upplagan. California: Corwin.

Twitter -

Twitter (2006-03-21). Just setting up my twttr [Twitter-inlägg]. Tillgänglig: https://twitter.com/#!/jack/statuses/20. Hämtat (2012-04-11)

Twitter (2012) What is Twitter [Elektronisk]. Tillgänglig: https://business.twitter.com/sv/basics/what-is-twitter/. Hämtat: 2012-04-11

Wauters, Robin (2012-02-21). Happy birthday Twitter – 6 years ago, ’just setting up his twttr’. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://thenextweb.com/twitter/2012/03/21/happy-birthday-twitter-6-years-ago-jack-was-just-setting-up-his-twttr/Hämtat 2012-04-11

Twitter (2012). What are Hashtags (”#” Symbols)? [Elektronisk]. Tillgänglig: https://support.twitter.com/articles/49309. Hämtat: 2012-04-10

Papacharissi, Zizi och de Fatima Oliveira, Maria (2012-04). Journal of Communication. Volume 62, Issue 2, pages 266–282, [Elektronisk]. Tillgänglig: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.2012.01630.x/full. Hämtad: 2012-04-10

Åslund, Caroline (2012-01-17). Han twittrar i lagens namn. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.22604/1.426698/han-twittrar-i-lagens-namn. Hämtat: 2012-04-10

Wilhelm, Alex (2010-09-14). Twitter: We Are Not A Social Network. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://thenextweb.com/socialmedia/2010/09/14/twitter-we-are-not-a-social-network/Hämtat: 2012-04-11

Twitter (2012) About [Elektronisk]. Tillgänglig: https://twitter.com/about. Hämtat: 2012-03-30

Twitter (2011-12-07). Twitter: Yours to discover [Youtube-klipp]. Tillgänglig: http://www.youtube.com/watch?v=0qqDy5BmYKE&feature=youtu.be. Hämtat: 2012-04-03

Bjerre, Lisa (2008-10-10). Nätverka på 140 tecken [Elektronisk]. Tillgänglig: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.184711/natverka-pa-140-tecken. Hämtat: 2008-10-10

Flickr -

Flickr. Explore / Tags (2012) [Elektroniskt]. Tillgängligt:http://www.flickr.com/photos/tags/. Hämtat: 2012-04-26.

Flickr. Tagography ~ case studies (2012) [Elektroniskt]. Tillgängligt: http://www.flickr.com/groups/central/discuss/2730/(Hämtat:2012-04-26).

Sigurbjörnsson, Björkur. Van Zwol, Roselof Flickr tag recommendation based on collective knowledge (2008) [Elektronisk]. Tillgängligt: http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1370000/1367542/p327-sigurbjornsson.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=102172591&CFTOKEN=20026617&__acm__=1336662307_232c95a0b70e9a82aae0340bf3c31afa. Hämtat: 2012-04-23.

Elvelid, Janne. (2011-11-18) Infografik Svenskarna och Internet 2011 [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.internetstatistik.se/artiklar/infografik-svenskarna-och-internet-2011/. Hämtat: 2012-04-25

Creative Commons (2012). Attribution 3.0 License.[Elektronisk]. Tillgänglig: http://creativecommons.org/about. Hämtat: 2012-04-22

Eriksson, Seija. 2008-05-10 Kopiera lagligt med Creative Commons [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kolla_kallan/upphovsratt/creativecommons/kopiera-lagligt-1.154659. Hämtat: 2012-04-25

Flickr (2012). About Flickr [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.flickr.com/about/. Hämtat: 2012-04-23

Flickr (2012). Tell A Story [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.flickr.com/tour/#section=tell-a-story. Hämtat: 2012-04-23

Essä

I denna essä är det snarare läsaren än skribenten jag kommer titta närmare på. Den gruppen människor som driver och skapar engagemang i sina texter. Som får individer att följa andra människors liv och karriärer. Får dessa personer någon som helst respons från sina läsare?

Engagerar sig läsaren i bloggarna, har engagemanget blivit större sen alla de möjliga sorters sociala medier blommat ut? Går man in som läsare och skriver sin egen åsikt efter läst text? Bryr sig skribenten om detta överhuvudtaget?

Referenser:

Karlsson, Martin (2012-02-07) Starta blogg – kom igång på mindre än 30 minuter [Elektronisk]. Tillgänglig: http://tidningenskriva.se/blogga/2012/02/starta-blogg-kom-igang-pa-mindre-an-30-minuter/. Hämtat: 2012-05-14

Jansson, André (2012-05-15) Blogg [Elektronisk]. http://www.ne.se/lang/blogg. Hämtat: 2012-05-15

Jonströmer, Anna (2006). Bloggning. Sundbyberg: Docendo

Wang, K.Y., Chih, W.H., Jhong, D.Y. (2009) Let’s blog!: a social cognitive perspective of intention to use blog [Elektronisk]. http://delivery.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1600000/1593313/p358-wang.pdf?ip=193.10.199.184&acc=ACTIVE%20SERVICE&CFID=102172591&CFTOKEN=20026617&__acm__=1336660479_6aec537ba0d7365e19cdd4fd784e6f37Hämtat: 2012-05-07.

Baumer, Eric. Sueyoshi, Mark. och Tomlinson, Bill. (2008) Exploring the role of the reader in the activity of blogging. In Proceedings of the twenty-sixth annual SIGCHI conference on Human factors in computing systems. ACM, New York, USA [Elektronisk]. http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1357054.1357228. Hämtat: 2012-05-15

Nardi J, Bonnie A. Schiano, Diane. och Gumbrecht, Michelle. (2004). Blogging as social activity, or, would you let 900 million people read your diary? ACM, New York, NY, USA [Elektronisk]. http://doi.acm.org.ezproxy.server.hv.se/10.1145/1031607.1031643. Hämtat: 2012-05-13

Joacim (2012-02-16) Varför stoppar allt fler bloggar kommentarer? [Elektronisk]. Tillgänglig: http://blogg.binero.se/2012/02/varfor-stoppar-allt-fler-bloggar-kommentarer/. Hämtat: 2012-05-17

Johansson, Tommy K (2012-01-17) Rasister tvingar tidningar att stänga av kommentarer. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://blogg.tkj.se/rasister-tvingar-tidningar-att-stanga-av-kommentarer/. Hämtat: 2012-05-15

Henriksson, Oskar (2011-09-14) Feedbackfrågor del 1: Från en spalt i personal & ledarskap [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.psykologifabriken.se/feedbackfragor-del-1-fran-en-spalt-i-personal-ledarskap/. Hämtat: 2012-05-17

2 thoughts on “Lärkontrakt

  1. Ping: Uppdateringar och tjänstepresentation numero dos påbörjas. | christoffermattsson

  2. Hej Christoffer, bra lärkontrakt. Det enda du behöver fixa till är dina referenser så att du refererar enligt Harvardsystemet. Din vetenskapliga artikel är ett paper från en konferens publicerat i en proceeding, dvs en sammanställning av konferensens papers. Det är ok men se till att även den referensen blir korrekt. Nu framgår det inte var den är publicerad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s